آرش دامن افشان | وب نوشته ها

نگاه من به دنیای مجازی ، و آموخته هایم از اینترنت

آرش دامن افشان | وب نوشته ها

نگاه من به دنیای مجازی ، و آموخته هایم از اینترنت

انتقاد کوچک و اشاره ای بر تفاوت وبلاگ نویسی و وبمستری

سلام، رودین به نشانی Rodin.ir وبسایت یا بهتر است بگوییم وبلاگ محمد حسین عباداللهی عزیز نوشته ای رو در بیست و شش مرداد نوشت که من را کمی غرق در خود کرد، با اینکه حوصله خواندن کامل ان را نداشتم و ندارم فقط قسمت تولید تقویم محتوا را خواندم، از این بحث خوشم امد اما نه از اینکه برای یک وبلاگ نویس تقویم محتوا باشد زیرا محتوای یک وبلاگ نویس در ذهن  پرت آن هست، هر وقت کمی ان را جمع کند شاید بتواند ان را بنویسد، تاز ه ان هم شاید زیرا بعضی اوقات مغر و زبان یاری نمیدهند تا انگشتان به حرکت بیافتند و بر عکس اما در میان این همه واقعا این تقویم محتوا بسیار جالب هست،اما نه برای یک وبلاگ نویس زیرا لذت وبلاگ نویسی به نبودن محدودیت هست و تفاوت عظیم ان هم با وبمستری این است که وبلاگ نویس دنبال لینک بلدینگ، سئو و ... نیست و ان ها را اگر وقت بیارد انجام میدهد و تمام تلاشش بر روی محتوای عظیم و محبوب هستند.


عوامل بروز رسانی وبلاگ رودین با این جمله غلط از نظر من در شروع کمی خراب کرد !" هر وقت حوصله/ ایده/ زمان داشتید، می نویسید!این هم یکی دیگر از مشکلاتی است که برخی وبلاگ نویس ها با آن مواجه هستند. این دسته بدون برنامه ریزی عمل می کنند و این باعث می شود گاهی وبلاگ شان به شدت بروز و گاهی هم در حال مرگ باشد." شاید نظرشان  باشد اما نباید ان را دیکته کند، امیدوارم اقای عباداللهی این انتقاد را بپذرید!

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد حسین عباداللهی چهارشنبه 28 مرداد 1394 ساعت 16:30 http://rodin.ir/

سلام، خوشحالم که هنوز جایی برای نقد وجود دارد، گاها فکر می کنم هر کسی مشغول فعالیت خود است و کسی به کیفیت کارها فکر نمی کند. اگر نقد باشد شاید کسی تغییری کند.
آن طور که از ظاهر نقد شما مشخص است، بنده باید جوابگوی دو بند باشم. البته امیدوارم بتوانم پاسخ صحیحی بدهم، چون خواندن متن تان بسیار برایم مشکل بود. (متاسفانه غلط های نگارشی بسیاری در متن تان وجود دارد)

بند اول :
برای پاسخ من از صحبت های خودتان وام می گیرم.
"محتوای یک وبلاگ نویس در ذهن ان پرت هست، هر وقت کمی ان را جمع کند شاید بتواند ان را بنویسد، تاز ه ان هم شاید..."

نمی دانم این چه وبلاگ نویسی است که نمی داند چه می خواهد بنویسد؟ اگر وبلاگ نویس ذهنش به قول شما پرت است، پس چرا می خواهد چیزی هم بنویسد؟
انتظار ما از وبلاگ نویس کسی است که می تواند قلم به دست گرفته و به راحتی افکارش را به دیگران منتقل کند. اگر حرفی برای گفتن ندارد، چطور می تواند چنین ادعایی داشته باشد؟ در پایان بند خودتان پاسخ خودتان را داده اید:
"تمام تلاشش بر روی محتوای عظیم و محبوب هستند."

بنابراین اگر تمام تلاش او برای ایجاد محتوایی با کیفیت است، نباید برنامه ریزی داشته باشد؟ نباید بداند کِی چه چیزی برای انتشار مناسب است؟

"لذت وبلاگ نویسی به نبودن محدودیت هست و تفاوت عظیم ان هم با وبمستری این است که وبلاگ نویس دنبال لینک بلدینگ، سئو و ... نیست و ان ها را اگر وقت بیارد انجام میدهد"

چه کسی گفته برنامه ریزی یعنی محدودیت؟ پیشنهاد می کنم کمی درمورد مزایای برنامه ریزی تحقیق کنید شاید دیدگاه تان تغییر کرد.
برای هر عملی نیاز به انگیزه است. انگیزه ی اکثر افرادی که وبلاگ های بزرگ و مشهوری را ایجاد کرده اند، کسب درآمد است و این یعنی باید تلاش کند. البته کسب درآمد می تواند کنار سایر انگیزه های فرد از وبلاگ نویسی باشد اما به نظرم حتما باید باشد. بنابراین چنین کسی چطور می تواند به سئو اهمیتی ندهد وقتی بزرگترین شاخصه ی علم سئو تاکید آن بر محتواست؟ وبلاگ نویس برای انسان می نویسد نه ربات و تاکید سئو هم بر این است که مخاطب را انسان در نظر بگیرید نه یک ربات! وبلاگ باید خوانده شود در غیر این صورت هیچ کارایی نخواهد داشت، پس وبلاگ نویس برای این که محتوایش دیده شود، هم باید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشد هم از سایر روش ها برای دیده شدن وبلاگش استفاده کند.

بند دوم :
"شاید نظرش یان باشد اما نباید ان را دیگته کند، امیدوارم اقای عبدالهی این انتقاد را بپذرید!"
بنده مبحثی را دیکته نکردم بلکه نکته ای را یادآوری کردم که خودم هم فراموشش کرده بودم. کاملا از لحن صحبت بنده مشخص است که چیزی قرار نیست تلقین شود.
بنده مشکل را مطرح کردم و دقیقا در همان جا راه حل (تقویم محتوا) را نیز ارائه کردم.
در ضمن رودین تلاشی است برای بهبود وب فارسی، محتوایش مختص کسانی است که می خواهند به صورت اصولی از وب درآمد زایی کنند و نمی خواهند وقتشان را به بطالت بگذرانند. اگر نکته ای عرض شد، تنها برای وبلاگ نویسانی بود که قصد فعالیت حرفه ای دارند و می خواهند جایگاه اصلی خودشان را پیدا کنند.

در هر حال از نقد شما متشکرم و امیدوارم بحث منطقی پیش برود نه سلیقه ای.
راستی بنده عباداللهی هستم نه عبداللهی، امیدوارم اصلاح کنید :)

موفق باشید.

سلام، خوشحالم که از نقد بنده پذیرایی کردید و من را به یک شام پر بند دعوت کردید، تا بحال شده است که بخواهید بنویسید و پشت میز بنشینید اما نتوانید ذهن و دتتان را با هم هماهنگ کنید ؟ این یعنی همان ذهن پرت ! در کل تا حالا حداقل برای خود من شده است که موضوعی در ذهنم بوده اما کلمه ای برای توصیف ان ندشاتم و از نوشتن ان صرف نظر کردم !
برای این جمله : "نمی دانم این چه وبلاگ نویسی است که نمی داند چه می خواهد بنویسد؟ اگر وبلاگ نویس ذهنش به قول شما پرت است، پس چرا می خواهد چیزی هم بنویسد؟" همه وبلاگ نویس ها برای نوشتن مقاله برنامه دارند، اما کدام یک میتوانند اینده اون مقاله رو ببینید ؟
بله وبلاگ نویسی جدا از سئو هست و بیاد این را فهمید که کوگل این همه الگوریتم و قانون را برای راحتی کاربرانش وضع کرده است، البته همه اینها برای داشتن یک وبلاگ خوب و کامل تایین شده است که هنوز هم ک هنوز هست هیچ کس نمیتواند تمام ان ها را رعایت کند و منافع خودش برسد!


چرا که نه ؟ برنامه ریزی برای یک وبلاگ نویس خوبست اما برای یک وبلاگ نویس که در راستای یک موضوع مینویسد چه ؟ اگر ان روز ذهن و دستش یاری نکنند و نتوانند چه میشود ؟ وبلاگ نویسی برای نبودن محدودیت است که محبوب هست، انگیزه واقعا نیاز یک وبلاگ نویس هست، اما خود شما هم اگر امار درست نداشته باشید انگیزه ندارید برای مثال من الان با نظر شما بهترین انگیزه را برای نوشتن پاسخی بزرگ و جامع بدست اوردم اما خب اگر بر خلاف این باشد باید در را تخته کرد و وبلاگ نویسی را ترک، نمیدانم اید بنده به صورت دیکته کردن برداشت کردم اما هر جوری که شد مجبور به نوشتن این انتقاد شدم .
مطمئن باشید اگر وبلاگی با هدف پول تشکیل شود و طمع پول داشته باشد نمیتواند زیاد موفق باشد زیرا وبلاگ نویس به دنبال پول است تا مفید بودن، در ضمن وبلاگستان نیاز به همه دارد ک بهبود پیدا کند در این راستا از فرصت استفاده میکنم و معرفی وبلاگ جدیدم را به نام 1Bloging.blog.ir را به دوستان میگویم.

در اخر معذرت برای غلط های املایی که در متن موجود هست و برای نام اشتباه شما که در ذهن بنده هک شده است :( خوشحالم که نقد بنده به گوشتان رسید، من نقض بر بقیه مطالب رودین ندارم اما از این مطلب برداشت بد و نا بجایی داشتم که امیدوارم نقد بنده را بپذیرید.


با ارزوی موفقیت برای شما و دوستان.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.